vrijdag 12 augustus 2011

Nieuwe bezwaren bij omstreden Hopmarktproject




Ondergrondse parking zit vol gebreken, stadspaviljoenen worden miskleun

Persbericht 12-8-2011 - De voorbereidende werken op de Hopmarkt zijn begonnen, maar een bouwvergunning is er nog niet. Het stadsbestuur formuleerde na bijna drie maanden nog steeds geen antwoord op de talrijke bezwaren die bewoners indienden. Intussen lieten het Hopmarktcomité en Forum Duurzame Mobiliteit technische analyses maken van het project. Daaruit blijkt dat de Aalstenaars een verouderd parkingmodel cadeau zullen krijgen, een Burchtparking-bis. De twee bovengrondse paviljoenen blijken misplaatste architecturale miskleunen die de open pleinruimte zullen vernielen en de onveiligheid vergroten. Bovendien zijn ze slecht toegankelijk voor andersvaliden. Samen met de voorspelbare verkeerschaos aan het beschermde stadsgezicht Keizerplein, de verminking van de carnavalfoor en zaterdagmarkt wekt dat steeds meer beroering. De burgerverenigingen blijven pleiten voor een open Hopmarktplein en alternatieve parkings buiten de Wallenring.

Gewestelijk stedenbouwkundig ambtenaar krijgt complex dossier

In de laatste week van het openbaar onderzoek verzamelden bezorgde burgers meer dan 400 handtekeningen rond negen fundamentele bezwaren bij het Hopmarktproject. Na de 17e mei had het stadsbestuur dertig dagen om daar een advies bij te formuleren, gericht aan de gewestelijke stedenbouwkundige ambtenaar. Die termijn is al verstreken, maar dat gebeurt wel meer bij complexe dossiers. Bij een project met gemengde functie, waaronder ook openbaar nut, moet een bijzondere procedure gevolgd worden. Het schepencollege stuurt de ambtenaar in Gent binnenkort een gemotiveerd advies bij alle bezwaren. Die heeft dan 60 dagen tijd om te beslissen over de bouwvergunning, waarna een maand tijd volgt om eventueel in beroep te gaan.
Tijdens de infovergaderingen begin juni kregen de middenstanders en bewoners veel propaganda te horen, maar die informatie was onvolledig en soms ronduit onjuist, vinden het Hopmarktcomité en Forum Duurzame Mobiliteit. Zij vroegen architecten en ingenieurs om de bouwplannen in detail te onderzoeken. Daardoor komen nog meer verontrustende gebreken aan het licht.

Ondergrondse parking naar totaal voorbijgestreefd model

Het architectenbureau Jaspers en Leyers toonde tijdens de infovergadering vol trots het model van de ondergrondse parkings Poelaertplein in Brussel en Groenplaats in Antwerpen. Dat zijn moderne parkings met overzichtelijke grote ruimte, dankzij dragende muren, waar je vlot kan parkeren ook met grote wagens.
Onder de Hopmarkt komen echter ouderwetse draagkolommen, met tussenruimtes (as kolom) van 7,5 m, 5 m en 2,5 meter. De kleinste ruimtes zijn vergelijkbaar met die van de Burchtparking uit de vroege jaren ’90: visueel onoverzichtelijk, moeilijk om te manoeuvreren, te klein. De helling voor het dalen en stijgen in de parking is niet voorzien in de parkingvloer, maar via een lastige draaicirkel. Die neemt veel ruimte in maar is niet comfortabel: afdalen wordt heel nipt en vergt veel remmen.


Beschamend is ook dat het publiek sanitair en de ruimte voor babyverzorging voorzien worden op de -1 verdieping, terwijl dat op het gelijkvloers zou moeten. Een gemiste kans om de grote nood aan veilig, modern en bòvengronds publiek sanitair in Aalst te lenigen.
Even onbegrijpelijk is de keuze om de twee toegangsliften naast elkaar binnenin de stadswinkel te plaatsen. In Antwerpen en Brussel heb je volwaardige toegangsliften aan twee hoeken van het plein, veel beter zichtbaar van buiten uit, met twee betaalautomaten. De Hopmarkt krijgt aan de Boterstraat enkel een soort nooduitgang met trappen, een niet overdekte valkuil…
Noël Premereur en Walter De Schutter van het Hopmarktcomité: De Hopmarkt is en blijft een slechte locatie voor een ondergrondse parking. Er zijn alternatieven buiten de Wallenring. Maar als er hier zonodig één “moet” komen, verdienen de Aalstenaars beter dan knip- en plakwerk uit verouderde modellen. ”

Overbodige stadspaviljoenen vernielen grootste centrumplein van Aalst

Zelfs voorstanders van de ondergrondse parking hebben grote twijfels bij de bovengrondse ‘paviljoenen’. Tijdens de laatste echte inspraakvergaderingen over de Hopmarkt (2005 en 2006) was meer dan 90% van de Aalstenaars tegen bebouwing op de Hopmarkt.
Desondanks wil het stadsbestuur twee logge, rechthoekige bouwsels optrekken van elk 500 m2, met hellende daken die oplopen tot een nokhoogte van respectievelijk 7 en 9 meter. Tussen beide in komt een doorgang van amper 7,5 meter breed. Aan het ACV-gebouw verschijnen drie pyramidestructuren zonder duidelijke bedoeling. Het geheel vormt een ordinaire orgie van glas en beton, een dure grap waarmee Aalst zich onsterfelijk belachelijk dreigt te maken.

Het stadscafé (gericht naar de Korte Nieuwstraat) dat dwars door de Hopmarkt breekt, beantwoordt niet aan een behoefte, want er is horeca genoeg. De exploitant en klanten krijgen een glazen gebouw dat in vijf étages opklimt, met trapjes die telkens een meter hoogteverschil moeten overbruggen. Niet bepaald praktisch. Andersvaliden kunnen enkel via de lift naar de verdieping. Sanitair is enkel op het gelijkvloers voorzien. Het uitzicht op het ACV-gebouw, parkinginrit en Hopmarkt is banaal. Het stadscafé krijgt een groendak, maar hoe energiezuinig het gebouw wordt, valt nog af te wachten.





















De stadswinkel (parallel met de appartementsgebouwen) is een even massief gebouw, waarvan het doel heel vaag is. Niemand weet wat in die enorme winkelruimte verkocht kan worden buiten streekbieren en vlaaien.
De grootste “attractie” lijkt te worden dat de stadswinkel via hellingen tot op het dak bereikbaar is voor het publiek. De dakwandelaars kunnen vrij inkijken bij bewoners tot op de tweede verdieping, op slechts 8 meter afstand. De hellingen naar het dak worden allicht prettig voor skate-boarders of mountainbikers, en in de winter voor wie een glijbaan zoekt. Maar het dak is niet tot zeer moeilijk toegankelijk voor andersvaliden, ouderen, kinderwagens, … Dat gebrek ontsiert ook het gloednieuwe MAS in Antwerpen.
Ook de veiligheidsrisico's op het “architecturaal hoogstandje” (dixit stadsbestuur) roepen vele vragen op. Er kunnen ongeveer 200 mensen verzamelen tijdens evenementen en carnaval, tot 7 meter hoog. Er is geen voorziening om hellingen en dak af te sluiten. De lage glazen balustrade is ruim onvoldoende als bescherming. Hoe zal men daar ’s nachts de veiligheid garanderen middenin de uitgaansbuurt van Aalst ? Wordt de stad, de bouwheer of de burger verantwoordelijk voor ongevallen ?
















Actie voor behoud van groot open plein wordt voortgezet

Intussen kwamen spontaan nog tientallen Aalstenaars de petitie met bezwaren ondertekenen. Op verzoek van velen wordt de petitie-actie dus hernomen.
Luc Van Lierde en Frank Duerinck van het Forum Duurzame Mobiliteit: De stadskrant toont enkel geflatteerde 3D-beelden vanuit een misleidend vogelperspectief. Maar de mensen willen objectieve informatie: hoe zal de Hopmarkt er uitzien vanop de begane grond ? Daarom bouwen we nu zelf een maquette op schaal. Dan pas merk je hoe kolossaal die paviljoenen zijn, en hoe bitter weinig ruimte overblijft voor evenementen, markt, kermis en carnaval. Niemand wil de Hopmarkt verkwanselen aan een dwaas en duur prestigeproject, zonder echte inspraak. We vertrouwen erop dat de gewestelijke stedenbouwkundige ambtenaar alle bezwaren grondig onderzoekt.”
De maquette wordt binnen enkele weken voorgesteld, samen met uitleg over alternatieve inrichtingen van de Hopmarkt. Met veel minder geld- en tijdverlies kunnen de Aalstenaars sneller een mooiere Hopmarkt krijgen, maar die alternatieven werden onvoldoende onderzocht.

Contact: fdmaalst@gmail.com















2 opmerkingen:

  1. Geachte, ik heb toch enkele bedenkingen als ik uw bezwaren lees.. Zo zou volgens u 90% van de Aalstenaars tegen een bebouwing van de Hopmarkt zijn. Kan me niet herrineren dat hier ooit een volksraadpleging is voor georganiseerd. Ik vrees voor u dat de realiteit net het tegenovergestelde is. De overgrote meerderheid van de Aalstenaars wil dat dit project zo snel mogelijk uitgevoerd wordt. Deze schande heeft nu lang genoeg geduurd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geachte, in onze artikels op deze blog is nergens sprake van een percentage Aalstenaars voor of tegen dit project. Ongetwijfeld willen 'alle' Aalstenaars dat de schande van de Hopmarkt eindigt. Wij ook. Vraag is of de ondergrondse parking een goede keuze is - daarover zijn de meningen verdeeld.
    En uit onze contacten blijkt dat heel wat mensen vooral die grote paviljoenen niet zien zitten.

    Een referendum werd in 2005 voorgesteld aan het toenmalige schepencollege, maar geweigerd.
    De huidige coalitie forceerde het project zonder enige vorm van inspraak van bewoners. Men had in 2008 toch minstens een maquette van de 3 keuzemogelijkheden kunnen tentoonstellen, en een peiling uitvoeren ? Dan zou allicht gebleken zijn dat 'veel' Aalstenaars liever een groot en open Hopmarktplein verkiezen...

    BeantwoordenVerwijderen