vrijdag 6 mei 2011

Voorgeschiedenis dossier Hopmarkt




Lang geleden stond er een karmelietenklooster bij de "Hoppemart" zoals je op de kaart van Sanderus ziet. De fundamenten ervan werden tijdens archeologisch onderzoek in kaart gebracht. Later ontstond een Botermarkt naast de Hopmarkt, er werd veemarkt gehouden ook, en er was een stadstheater ...









De Botermarkt werd een overdekte markt, die later werd afgebroken. Ook het theater en vele andere gebouwen verdwenen. En zelfs het historische begijnhof werd gesloopt.

En toen alles afgebroken was, kwamen de golden sixties en het tijdperk van koning auto. Er werden zelfs wat bomen geplant die er nu niet meer zijn ...
























Steeds meer auto's in dat welvarend centrumstadje Aalst met zijn vele winkels, scholen, horeca, stadsdiensten, enzovoorts... En alle mensen willen liefst zo dicht mogelijk parkeren waar ze willen zijn. In de jaren '80 - '90 wordt het stilaan onhoudbaar: het verkeer groeit explosief, meer gezinnen met 2 wagens, tekort aan aan garages en parkeerplaatsen voor bewoners en steeds meer zoekverkeer van bezoekers die een parking willen vinden.


















In zwoele zomers stond de Hopmarkt wel eens leeg, maar meestal niet...


In de jaren '80 - '90 kozen veel steden voor ondergrondse parkings. Twee vliegen in één klap: meer auto's ondergronds en tegelijk bovengronds de pleinen verfraaien. Aalst maakte toen eindelijk de Grote Markt verkeersvrij, de Kattestraat en Zoutstraten. De winkeliers van de Nieuwstraat weigerden, maar hadden er gauw spijt van: pas in 2010 kregen ze hun autovrije straat. En het Vredeplein werd dankzij een autoluwe heraanleg een betere plek om te leven.



Een ondergrondse parking maken binnen de Wallenring van Aalst, onder de Hopmarkt dus, is al vele jaren een twistpunt. De visie op duurzame mobiliteit en de voorbeelden van progressieve steden doen veel mensen twijfelen of het stadsbestuur hier een juiste keuze maakt

Wordt vervolgd....

3 opmerkingen:

  1. ik wens jullie alle succes toe
    jaren geleden werden onze bezwaren wel gehoord
    dus geef niet te vlug op
    ik blijf bij mijn stzandpunt dat deze parking misplaatst is en niet tengoede komt aan een duurzaam leefbaar aalst
    dr andreas verleysen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. op de postsite komen er ook een 300tal ondergrondse parkeerplaatsen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. op de postsite komen 400tal (geen 300) ondergrondse parkeergarages + de kleine ring werfplein - molenstraat - zwartezusterstraat - graanmarkt - werfplein ( en maar rondjes draaien met koning auto hé)

    BeantwoordenVerwijderen