vrijdag 6 mei 2011

Bezwaren bij bouwaanvraag ondergrondse parking Hopmarkt + bouw van 2 paviljoenen

Elke Aalstenaar heeft het recht het dossier kritisch te bekijken en bezwaren te formuleren.
Het Hopmarktcomité verzamelde samen met het Forum Duurzame Mobiliteit Aalst een aantal belangrijke vragen bij de bouwaanvraag die Interparking nv indiende.

Je kan bezwaar indienen tot uiterlijk dinsdag 17 mei 2011.
Dat is niet heel moeilijk. Je informeert je over die bouwaanvraag, kiest argumenten en stuurt ze dan op. Hoe gaat dat praktisch ? Je kan kiezen:

1. Je geeft je brief zelf af (tegen ontvangstbewijs) bij dienst Ruimtelijke Ordening, Zwarte Zusterstraat 8, Aalst.
2. Je bezorgt je brief in de bus van een van deze inzamel-adressen: Hopmarkt nr. 3 bus 20, Boterstraat 6, Denderstraat 33 bus 1. Wij zorgen dat die bij de stad wordt bezorgd;
3. Je stuurt je bezwaren via aangetekende brief aan: CBS Aalst, Grote Markt 3, 9300 Aalst.
4. Je stuurt je bezwaren via e-mail aan: ruimtelijkeordening.vergunningen@aalst.be met vraag om leesbevestiging.

Hieronder vind je een model-bezwaarschrift, waaruit je kan kiezen welke argumenten je goed vindt. Je kan er ook andere aan toevoegen. Klik op deze link als je het formulier wil downloaden / printen. Je kan ook met copy-paste kiezen uit onderstaande argumenten:



_------------------------_


Bezwaarschrift bij bouwaanvraag ondergrondse parking Hopmarkt Aalst
+ paviljoenen

Aan het College van Burgemeester en Schepenen van Aalst

Ondergetekende(n) wil(len) volgende bezwaren indienen i.v.m. de bouwaanvraag van Interparking n.v. (Roland Cracco), dossiernr. 2011/299, ingediend op 14/4/2011 bij de gewestelijke stedenbouwkundige ambtenaar.

1. Gebrek aan voorlichting en inspraak van de bevolking. Over dit belangrijke dossier werd tussen 2003 en 2005 drie informatievergaderingen gehouden. Daarna viel het openbaar inspraakproces volledig stil. In oktober 2008 beloofde het stadsbestuur aan het Hopmarktcomité een informatievergadering. Die kwam er niet. De bewoners werden jaren lang volstrekt onvoldoende geïnformeerd en geraadpleegd. Geen inzage in doel, gevolgen en risico’s van dit project, geen maquette van het nieuwe plein, geen debat over mogelijke alternatieven. Met opmerkingen en vragen van stedelijke adviesraden werd te weinig rekening gehouden, of ze werden amper betrokken in het debat (jeugd, senioren, andersvaliden, fietsers, marktkramers, carnavalfoor, gezondheid, milieu, enz…)

2. Een slecht deelproject zonder samenhangende toekomstvisie op parkeerbeleid.
De bestaande parkings Hopmarkt (170 plaatsen) en Keizershallen (900 plaatsen) werden in 2003 samen bestudeerd in het Masterplan Hopmarkt – Keizerspoort. Die logische samenhang werd in 2005 door het stadsbestuur geschrapt, tegen het advies van Vlaams Bouwmeester Bob Van Reeth in. Het voorliggende project Hopmarkt mist alle samenhang met parking Keizerspoort en andere bestaande en toekomstige (rand)parkings. Duurzame alternatieven (Keizershallen en andere sites) werden te weinig onderzocht. De draagkracht van de Wallenring en het kruispunt Korte Nieuwstraat X Hopmarkt wordt nog zwaarder belast. Dit project blokkeert essentiële kansen om in Aalst duurzame mobiliteit te organiseren en een autoluwere stad te ontwikkelen.

3. Gebaseerd op betwistbare en achterhaalde mobiliteitsstudies
Het mobiliteitsadvies van Tritel n.v. uit 2005 was gebaseerd op 2 steekproeven tijdens de kerstperiode (18 en 23 december 2004). De verkeersdrukte bleek toen uiteraard zeer hoog. Het nieuwe Mobiliteitsrapport (MOBER) van Tritel n.v. (28/2/2011 , besteld door Interparking n.v), is gebaseerd op “een kleine capaciteitstoets” en enkele zwak gefundeerde prognoses. Tritel besluit nu: “De maximale productie / attractie van de ondergrondse parking Hopmarkt wordt geschat op 250 voertuigen per uur, als worst-case scenario. Er worden geen problemen verwacht voor het kruispunt Keizersplein X Korte Nieuwstraat”. Dit lijkt ons een besluit “à la tête du client”. Bovendien besliste de stad recent het Mobiliteitsplan van 2004 totaal te zullen herzien en werd een nieuwe globale (en onafhankelijke) parkeer- en mobiliteitsstudie besteld. Het is onverantwoord intussen dit omstreden deelproject te realiseren.

4. Parkeercapaciteit Hopmarktparking werd overschat, Esplanadeplein dreigt de gevolgen te dragen.
Het oorspronkelijke Hopmarktplan voorzag ondergrondse parking voor min. 350 / max. 500 auto’s.Stad Aalst liet de bouwheer/concessiehouder echter zelf de gewenste capaciteit bepalen. Resultaat: 305 ! Daarom wordt een extra ondergrondse parking Esplanadeplein gepland voor 200 wagens. Alsnog zonder goedkeuring van de gemeenteraad, en opnieuw zonder inspraak van de bevolking. Dat is onaanvaardbaar.

5. Parkeerbeleid en tariefpolitiek worden overmatig geprivatiseerd. Stad verliest controle over mobiliteit.
Bouwheer / concessiehouder Interparking n.v. mag voor de volgende 30 jaar de tarieven voor het kortparkeren onder de Hopmarkt bepalen. Het langparkeren in andere parkings zal ontmoedigd worden (bvb. Keizerhallen 300 plaatsen minder) om dit project te doen “renderen”. Het stadsbestuur geeft het parkeerbeleid in handen van privé-maatschappijen die winstcijfers voorrang geven op gezonde mobiliteit en algemeen belang. Met parkings en tarieven in eigen of intergemeentelijk beheer (bvb. ILVA) kan de stad de mobiliteitsproblemen zelf beheren. Nu niet meer.

6. Leefkwaliteit Hopmarktomgeving daalt. Kwalijke gevolgen voor milieu, veiligheid, gezondheid.
Bewoners van Hopmarkt en omgeving verliezen de waarde van hun woonkwaliteit. Stad Aalst verzuimde de milieu-effecten van dit project te onderzoeken: toename luchtverontreiniging, fijn stof en lawaai. Filevorming en verkeersonveiligheid op en rond kruispunt Korte Nieuwstraat X Keizerplein worden zeer problematisch.De ondergrondse parking in de uitgaansbuurt vergroot onveiligheid. Woningen rond de Hopmarkt lopen risicoop waterschade en verzakkingen. Middenstanders verliezen met de werfwerken meer dan een jaar inkomsten.

7. Beschermd Keizersplein verliest aan waarde, Aalsterse zaterdagmarkt wordt definitief verminkt.
De historische dreef Keizersplein, beschermd stadsgezicht, wordt door dit project veranderd in een permanente in- en uitvalsweg voor de ondergrondse parking Hopmarkt. 250 wagens per uur, 7 dagen op 7. Op zaterdagochtend wordt de zeer populaire groenten- en bloemenmarkt dus definitief geschrapt.Voor duizenden Aalstenaars een van de mooiste weekendpromenades. Die compacte en gezellige Aalsterse zaterdagmarkt, met economisch belang voor de hele regio, wordt ingeruild voor een desastreuze versnippering langs Pontstraat, Houtmarkt, Denderkaaien … De stad heeft hiervoor nog steeds geen werkbaar alternatief. Bewoners van Keizersplein noch marktkramers werden gehoord of geconsulteerd.

8. Twee overbodige ‘paviljoenen’ splitsen de Hopmarkt definitief in twee kleinere pleinen.
Het centraal gelegen en grootste plein van de stad is ideaal voor de organisatie van grote evenementen ende jaarlijkse carnavalsfoor. Het oorspronkelijk plan voor een ‘hoogbouw’ middenin rees op veel verzet en werd geschrapt. Maar de huidige keuze voor twee monumentale ‘paviljoenen’ is niet beter. De Hopmarkt verliest hierdoor definitief zijn functie en kansen als grote open agora. Van het bestaande grote evenementenplein schiet slechts de helft over . De paviljoenen komen er niet op vraag van de bevolking. De stad wil er een ‘Grand Café’ inrichten, wat geen kerntaak is van een stadsbestuur - er is in Aalst al voldoende Horeca. De overige functies (stadswinkel, toerisme ?) zijn te vaag omschreven en onvoldoende gemotiveerd.

9. Historische kansen op duurzame en autoluwe stadsvernieuwing worden geblokkeerd.
Het Hopmarktplein kan zonder bijkomende gebouwen op een snellere manier worden heraangelegd, veel minder duur, mooier en groener dan het huidige project. Maar alternatieve opties werden niet onderzocht. De aanleg van de ondergrondse parking gaat dwars in tegen het algemeen erkende STOP-principe (Stappers eerst, dan Trappers, Openbaar vervoer, Privévervoer). Op het Keizerplein en de Wallenring wordt de suprematie van automobilisten structureel verankerd en zal het verkeer nog toenemen. De kans om bijkomende autovrije straten en pleinstroken aan te leggen wordt door dit project zwaar gehypothekeerd.De kans om – zoals in Hasselt en andere steden – met (gratis) pendelbussen een autoluwere stad te realiseren wordt definitief gemist.
We vragen het stadsbestuur over dit project op korte termijn een publieke hoorzitting.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten